Akt notarialny do dokument urzędowy potwierdzający dokonanie jakiejś czynności prawnej (dotyczy najczęściej sprzedaży nieruchomości). Dokument ten posiada formę pisemną i może być sporządzony wyłącznie przez notariusza lub wyznaczonego przez niego zastępcę (asesor notarialny). Każdy akt notarialny powinien zawierać następujące elementy:
- dzień, miesiąc i rok sporządzenia aktu
- miejsce sporządzenia aktu
- imiona, nazwiska, imiona rodziców i miejsce zamieszkania osób fizycznych, nazwa i siedziba osób prawnych lub innych podmiotów biorących udział w akcie
- imię i nazwisko notariusza oraz siedziba jego kancelarii
- stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty i podpisany
- podpisy biorących udział w akcie osób obecnych przy jego sporządzaniu
- podpis notariusza
Jeżeli jakiś akt nie posiada jednego z powyższych elementów nie jest aktem notarialnym, czyli tym samym można uznać, że dokonana w nim czynność prawna jest nieważna. Warto sprawdzić czy podpisywany akt notarialny zawiera wszystkie wymagane informacje tuż przed jego podpisaniem. Dodatkowo, tam gdzie następuje ustanowienie, zmiana lub zrzeczenie się prawa ujawnionego w księdze wieczystej musi akt notarialny zawierać wniosek o dokonanie wpisu w księdze wieczystej.
Akt notarialny w oryginale przechowywany jest w kancelarii notarialnej przez 5 lat. Nie mogą być wynoszone poza kancelarię. Każdy wypis aktu zachowują moc oryginału. Dodatkowo notariusz ma obowiązek rozesłać wypisy do wszystkich organów administracyjnych (administracja rządowa, gmina, sąd). Notariusz ma prawo odmówić podpisanie aktu notarialnego tylko wtedy, gdy czynność notarialna jest niezgodna z prawem.